بررسی و مقایسه کالبدشکافی کنسول های دستی Steam Deck OLED و Lenovo Legion Go

پارسا فراتی
4 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کنسول دستی Legion Go که محصول جدید کمپانی Lenovo هست با صفحه‌نمایش فوق‌العاده زیبای 8.8 اینچی QHD و پردازنده Ryzen Z1 Extreme یکی از مدعیان جدی در زمینه کنسول های دستی ویندوزی به‌حساب میاد. از طرفی دیگر کمپانی Valve، نسخه جدید کنسول دستی Steam Deck رو با صفحه‌نمایش OLED و پردازنده 6 نانومتری به بازار عرضه کرد تا این رقابت در این عرصه هیجان‌انگیزتر از همیشه بشه! اول از همه، خیلی مختصر با مشخصات فنی کنسول های دستی Steam Deck OLED و Legion Go لنوو آشنا خواهیم شد! به نظرتون کدوم یک از این دو کنسول تعمیرپذیری و کالبدشکافی آسون‌تری خواهد داشت؟ اگه شما هم دوست دارید جواب این سوال رو بدونید، با بررسی و مقایسه کالبدشکافی کنسول های دستی Steam Deck OLED و Lenovo Legion Go همراه موبونیوز باشید.

بررسی مشخصات فنی کنسول دستی Steam Deck OLED

هدف اصلی از عرضه کنسول دستی Steam Deck OLED توسط کمپانی Valve، بهبود طول عمر باتری و همچنین پشتیبانی از کیفیت HDR در کنسول قبلی بود. استیم قید استفاده از پنل های LCD رو زد و در صفحه‌نمایش OLED جدید شما می‌تونید روشنایی حداکثری تا 1,000 نیت رو داشته باشید. کنسول Steam Deck OLED در مدل های 512 گیگابایتی و یک ترابایتی با صفحه‌نمایش OLED به بازار عرضه میشه که به ترتیب قیمت 549 و 649 دلاری دارن. همچنین مدل های پایه این کنسول با صفحه‌نمایش LCD و حافظه ذخیره‌سازی 64GB در بازار هست که قیمت نسبتا کمتری داره!

بررسی مشخصات فنی کنسول دستی Steam Deck OLED
کنسول دستی جدید Steam Deck OLED از صفحه‌نمایش با رزولوشن 1280×800 برخورداره. اندازه صفحه‌نمایش 7.4 اینچ هست که فقط کمی از نسل قبلی که 7 اینچ بود بزرگتره! Steam Deck OLED نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی داره که کارو به خوبی در بازی ها در میاره. در قسمت سخت‌افزار، پردازنده 6 نانومتری به همراه 16GB رم LPDDR5 عملکرد خوب و بهینه‌ای رو برای گیمرها به ارمغان میاره. توان خروجی باتری این کنسول 50 وات بر ساعت هست که متناسب با استفاده کاربر، بین 3 تا 12 ساعت شارژدهی داره! از دیگر امکانات این کنسول می‌تونیم به Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3 اشاره کنیم. لوازم داخل باکس Steam Deck OLED یه آداپتور شارژر 45 واتی و کابل 2.5 متری به همراه یه قاب محافظ می‌باشد. همچنین وزن این کنسول 30g از نسخه های LCD سبک‌تره که باعث میشه بازی کردن باهاش راحت‌تر و لذت بخش تر باشه.

بررسی مشخصات فنی کنسول دستی Lenovo Legion Go

از این طرف لنوو شروعی طوفانی داشته! صفحه‌نمایش LCD با نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی، دسته هایی که جدا میشن و چیپ پردازنده Ryzen Z1 رقابت رو برای حریف سنتی سخت‌تر می‌کنه! لنوو سعی کرده در اولین ورودش با یک کنسول خفن و همه‌کاره به بازار کنسول های دستی ویندوزی ورود کنه! کنسول دستی Lenovo Legion Go از صفحه‌نمایش با رزولوشن 1,600×2,560 پیکسلی و پنل های LCD که می‌تونن کیفیت QHD+ رو پشتیبانی کنن در کنار نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی که خیلی برتری بیشتری نسبت به کنسول Steam Deck OLED داره، به بازار عرضه شد. صفحه‌نمایش لمسی این کنسول تناسب 16:10 داره و روی حالت Power Saving نرخ به‌روزرسانی رو تا 60 هرتز پایین میاره. میزان حداکثر روشنایی این کنسول 500 نیته که نصف کنسول Steam Deck هست. نام دسته های این کنسول Legion TrueStrike هست که با الهام‌بخشی از دسته های کنسول Nintendo Switch ساخته شده. همچنین لنوو از ماژول مگنتی استفاده کرده که به دسته راستی کنسول وصل میشه و از اون می‌تونید به عنوان موس و سنسور حرکتی استفاده کنید. قلب تپنده این کنسول چیپ پردازنده Ryzen Z1 هست که در کنار GPU از نوع RDNA 3 به خوبی از پس کار های گرافیکی برمیاد.

بررسی مشخصات فنی کنسول دستی Lenovo Legion Go
حافظه ذخیره‌سازی قرار گرفته در این کنسول از نوع Gen4 SSD هست و تا یک ترابایت رو پشتیبانی می‌کنه. همچنین گیمرها می‌تونن با استفاده از درگاه microSD تا دو ترابایت حافظه به این کنسول اضافه کنن. میزان رم این کنسول 16GB هست که از نوع LPDDR5 می‌باشد. درگاه های تعبیه شده بر روی کنسول Lenovo Legion Go دو درگاه USB-Type C، یک درگاه microSD و یک درگاه جک 3.5mm هست. از دیگر امکانات Legion Go میشه به Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 اشاره کرد. سیستم‌عامل این کنسول Windows 11 هست و لنوو برای شروع کار هم بهتون دسترسی سه ماهه رایگان Xbox Game Pass رو میده! توان آداپتور شارژر کنسول Legion Go حدود 65 وات هست که به گفته لنوو می‎تونه تا 70 درصد باتری رو فقط در نیم ساعت شارژ کنه! قیمت نسخه پایه Lenovo Legion Go حدود 699 دلار هست.

بررسی کالبدشکافی کنسول Lenovo Legion Go

اول از همه دسته ها رو جدا می‌کنیم و می‌ریم سراغ کاور پشتی که چند تا پیچ داره که باید باز بشه و بعد هم با اهرم مخصوص جدا بشه.

در ابتدا می‌ریم سراغ جدا کردن باتری کنسول! همچنین حافظه ذخیره‌سازی هم در کنار باتری قرار گرفته که اگه بخواهید در آینده اون رو ارتقا بدید، به راحتی این قابلیت رو داردی و این یه امتیاز مثبت برای این کنسول محسوب میشه. برای جدا کردن باتری باید کلی از کابل های اتصال، اهرم های هم محور، کابل های اتصال آنتن‌ها و اسپیکر رو جدا کنیم. بالاخره بعد از درآوردن صد متر کابل تونستیم باتری رو با استفاده از چسب های مخصوص جداسازی دربیاریم!


بعد از این قسمت می‌ریم سراغ سیستم خنک‌کننده کنسول Lenovo Legion Go. بعد از درآوردن سیستم خنک‌کننده به برد جک 3.5 میلی‌متری و Real Teach Audio Codec می‌رسیم که با پیچ‌گوشتی باز میشه و به مادربرد اصلی متصل هست.


کابل های اتصال پنل LCD سرتاسر برد اصلی نصب شدن و روی اونا اهرم فلزی قرار گرفته. بعد از این مرحله می‌تونیم برد اصلی رو دربیاریم و کالبدشکافی کنیم.

چیپی که در وسط تصویر هست پردازنده Ryzen Z1 که روی برد اصلی تعبیه شده. دو تا رم هشت گیگی هم در پایین چیپ پردازنده نصب شده.


بگذریم، بریم سراغ کالبدشکافی صفحه‌نمایش کنسول دستی Lenovo Legion Go. با استفاده از اهرم و کمی حرارت به راحتی این پنل رو جدا می‌کنیم فقط حواستون به کابل اتصال پشت اون باشه که خراب نشه!

بررسی کالبدشکافی دسته های Lenovo Legion Go

به گفته کارشناس کانال iFixit طراحی دسته های این کنسول، یکی از خلاقانه‌ترین طراحی هایی است که تا حالا دیده! این دسته‌ها با وجود وزن 99 گرمی، حس سبکی رو به کاربر القا می‌کنه و با استفاده از پیچ های پشتی کاور رویی اون در میاد.

بعد از باز کردن این درب ها، باتری رو مشاهده می‌کنیم که با استفاده از کابل به برد اصلی متصل شده. واقعا طراحی فوق‌العاده‌ایه!

اما دسته سمت راستی سنگین‌تره چون قابلیت های بیشتری هم نسبت به دسته سمت چپ داره. وزن این دسته 114 گرمه. داخل این دسته هم باتری قرار گرفته و در قسمت پایینی اون سنسور های موس و حرکتی تعبیه شده.

شاید باورتون نشه که کارشناس کانال iFixit چه چیزی داخل اهرم دسته های این کنسول پیدا کرد. بهترین قسمت این کالبدشکافی داخل دکمه های شستی کنسول Lenovo Legion Go بود. داخل این قسمت از سنسور های اثر هال (Hall-effect sensor) استفاده شده. این برای اولین بار هست که یک کمپانی بزرگ بی‌خیال حسگر های پتانسیومتری (نیرو سنج) داغون شده و به جاش از سنسور های اثر هال استفاده کرده. “دست مریزاد لنوو” این نقل قول کارشناس iFixit در ستایش این نوآوری بود.

برای دوستانی که نمی‌دونن این سنسور چیه، از سنسور اثر هال برای تبدیل اطلاعات رمزگذاری شده مغناطیسی به سیگنالهای الکتریکی استفاده می کنند که به احترام فیزیکدان آمریکایی ادوین هال، Hall-effect نامیده شده. این سنسورها به نسبت سنسورهای پتانسیومتری در استفاده طولانی مدت به راحتی خراب نمیشن و به اصطلاح دریفت نمیگیرند.

بررسی کالبدشکافی کنسول Steam Deck OLED

اول از همه می‌ریم سراغ باز کردن پنل پشتی، پیچ های این مدل با نسل های قبلی فرق کرده. بعد از باز کردن کاور پشتی، می‌تونیم اولین تغییر اساسی در جهت بهتر شدن تعمیرپذیری این کنسول رو ببینیم، پیچ های به کار رفته دیگه مستقیماً به کاور اصلی پرس نشدن و میشه اونها رو به راحتی باز کرد.


اول از همه باتری رو جدا می‌کنیم تا نترکه تو سر‌وصورت‌مون! بعدش می‌ریم سراغ دسته‌‌ها و دکمه های شستی کنسول. این قسمت از دو تا ماژول تشکیل شده، برد جانبی که به برد دسته وصل میشه و تعمیرپذیری خیلی سختی رو برای این قسمت به‌وجود آورده!

سیستم به کار رفته داخل این قسمت همون حسگر های پتانسیومتری (نیرو سنج) قدیمی هستن پس برتری توی این قسمت به Legion Go می‌رسه. بعد از این قسمت می‌ریم سراغ کالبدشکافی حافظه ذخیره‌سازی و درایو m2. بعد از درآوردن حافظه SSD می‌ریم سراغ برد های اصلی دسته‌ها که اونا هم با استفاده از پیچ‌گوشی به راحتی جدا میشن.


در مرحله بعدی می‌ریم سراغ باز کردن سیستم خنک‌کننده کنسول Steam Deck OLED. بعد از باز کردن و در آوردن سیستم خنک‌کننده می‌تونیم به برد ارتقاء یافته وای‌فای و چیپ پردازنده دسترسی پیدا کنیم. معماری این چیپ بر اساس AMD Zen 2 طراحی شده و یک میلی‌متر نسبت به مدل های LCD در طراحی چیپ بهبود پیدا کرده.


بالاخره پس از باز کردن و کالبدشکافی قطعات مختلف به باتری کنسول Steam Deck OLED می‌رسیم. بعد از حرارت دادن، می‌ریم سراغ چسب های مخصوص جداسازی باتری که 4 عدد هست. این تعداد چسب قطعا کار جدا کردن رو آسون‌تر می‌کنه ولی با این وجود باید قلقش دست‌تون بیاد.

به دلیل استفاده از صفحه‌نمایش OLED، جای بیشتری داخل این دستگاه آزاد قرار گرفته و کمپانی Valve این فرصت رو غنیمت دونسته و از باتری بزرگ‌تر و بهینه‌تری استفاده کرده.

بعد از کالبدشکافی باتری می‌ریم سراغ صفحه‌نمایش. عایق‌بندی های دور پنل OLED به راحتی کنده میشه و صفحه‌نمایش رو می‌تونیم با اهرم بلند کنیم. تاچ پد های کنسول جدید هم دوباره طراحی شدن و قطعات کنسول قدیمی به این درگاه نمی‌خوره. تغییر زیادی در قسمت اسپیکر اعمال نشده و همانند نسل قبل هست. معماری سیستم‌ خنک‌کننده و فن این دستگاه هم نسبت به نسخه LCD تغییر زیادی نداشته.

مقایسه نهایی و جمع‌بندی

با تمامی این تفاسیر بررسی کالبدشکافی دو کنسول دستی Steam Deck OLED و Legion Go لنوو هم به پایان رسید. کنسول Legion Go دسته هایی با طراحی فوق‌العاده و استقامت بالایی داشت و استفاده از حسگر های Hall-effect یه امتیاز مثبت دیگه برای این کنسول دستی به حساب میاد. در آوردن باتری این کنسول با استفاده از چسب های مخصوص جداسازی کار آسونی بود و تعمیرپذیری بیشتری نسبت به کنسول استیم داشت. از طرف دیگه تعداد کابل های زیاد و پیچیدگی معماری داخلی دسته‌ها از معایب این کنسول به حساب میاد. اون طرف هم کالبدشکافی باتری Steam Deck OLED کمی پیچیده و سخت بود و برای دسترسی به باتری باید 80 درصد از قطعات رو باز می‌کردید. همچنین محل قرارگیری درگاه microSD همانند نسل قبل اشتباه هست و اصلاح نشده! با این وجود هر دوی این دستگاه از ذخیره قطعات خوبی در بازار برخوردار هستن و دستور‌العمل تعمیر اونها به صورت عمومی موجود هست. تنها عامل برتری Valve نسبت به لنوو موجودی بیشتر قطعات یدکی و جایگزین کنسول Steam Deck OLED در بازار جهانی هست. در نهایت امتیاز 9 از ده به کنسول Steam Deck OLED می‌رسه و کنسول Lenovo Legion Go هم امتیاز 8 رو می‌گیره. اگه لنوو همانند لپ‌تاپ های خودش موجودی قطعات یدکی و جایگزین کنسول دستی Legion Go رو بیشتر می‌کرد می‌تونست امتیاز 9 رو بگیره! نظر شما چیه؟ شما از یک تا ده به این کنسول های دستی چه امتیازی رو می‌دید؟ به نظر شما کدوم کنسول ارزش خرید بیشتری داره؟ آینده این کنسول های دستی رو در بازار ایران چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

مقایسه نهایی و جمع‌بندی

نویسنده :

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.