تمامی مک‌های M3 که امسال معرفی می‌شوند

پارسا فراتی
27 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اپل در سال ۲۰۲۳ یک آی‌مک ۲۴ اینچی مجهز به تراشه M3 و همچنین مدل‌های جدید مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را با تراشه‌های سری M3 روانه بازار کرد. اما بقیه سری مک‌های اپل هنوز به آخرین پردازنده‌های M3 مجهز نشده‌اند.

When-Will-Apple-Launch-More-M3-Macs-Feature-Sans-13inch-MBP.jpg

اکنون که سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده، به طور طبیعی توجه به سایر مک‌های موجود در خط تولید اپل و جایی که آنها در نقشه راه این شرکت برای سال آینده قرار می‌گیرند معطوف شده است و امروز قصد داریم تمامی گزارش‌ها و شایعات را در مورد مک باقی مانده که قرار است معرفی شوند، مرور کنیم.

مک بوک ایر M3

اپل در حال حاضر سه نسخه از مک بوک ایر را به فروش می رساند که شامل یک مدل ۱۳ اینچی نسل قبلی ارزان‌تر با تراشه M1 و مدل‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی مجهز به تراشه جدیدتر M2 می‌شوند. سوال اینجاست که اپل چه زمانی تولید مک بوک ایر M1 را متوقف می‌کند و دستگاه‌های برتر ۱۳ و ۱۵ اینچی خود را با معادل‌های M3 جایگزین می کند؟

M3-MacBook-Air-Feature.jpg

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی موجود در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ماه) وارد بازار شد که از نظر چرخه‌های به‌روزرسانی مک، زمان زیادی نیست. با این حال اپل مک بوک ایر ۱۳ اینچی M2 را در ژوئن 2022 (خرداد ۱۴۰۱) عرضه کرد. این مک بوک ایر اکنون قدیمی‌ترین مک در محصولات فعلی اپل است که در بیش از ۵۵۰ روز به‌روزرسانی نشده است.

به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، اپل مدل‌های جدید M3 مک بوک ایر را در دست توسعه دارد که قرار است در ماه مارس سال جاری (اسفند ماه) عرضه شوند. در ماه اکتبر (مهر ماه) گزارش شد که هر دو مدل از این سری تست تایید مهندسی (EVT) را گذرانده‌اند، که مرحله آزمایش اولیه تولید در دستگاه‌های نمونه اولیه محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تراشه M3 مورد استفاده در سری ایر دارای تعداد هسته‌های پردازنده و گرافیک مشابه تراشه M2 در مدل‌های فعلی باشد.

به گفته گورمن اپل در حال توسعه مک‌هایش در کنار macOS 14.3 است، به‌روزرسانی‌ای که انتظار می‌رود بین پایان ژانویه تا فوریه (دی ماه تا بهمن ماه) باشد، اما سخت ‌افزار جدید ممکن است در بازه زمانی مارس (اسفند) عرضه شود. بنابراین به نظر می‌رسد که مدل‌های جدید مک‌بوک ایر می‌توانند در کنار مدل‌های به‌روزرسانی ‌شده آیپد پرو و آی‌پد ایر که در ماه مارس عرضه می‌شوند، زمان‌بندی شوند.

مک مینی

اپل مدل‌های M2 و M2 Pro مک مینی را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ (دی ماه ۱۴۰۱) معرفی کرد که در واقع بیش از ۳۶۰ روز پیش می‌شود، اما طبق گفته گورمن اپل می‌تواند در حال تست مک مینی M3 باشد.

M3-Mac-Mini-Feature.jpg

در ماه آگوست (مرداد ماه) نشانه‌هایی از یک دستگاه مک ناشناخته «15،12» در کدهای توسعه‌دهنده پیدا شد، با دستگاهی دارای یک پردازنده ۸ هسته‌ای (شامل چهار هسته کم مصرف و چهار هسته قدرتمند)، گرافیک ۸ هسته‌ای و میزان ۲۴ گیگابایت رم و مارک گورمن بر اساس مشخصات مشابه با مک مینی پایه M2 (مک مینی ۸ گیگابایتی مدل موجود) معتقد است که دستگاه مذکور نسل بعدی مک مینی بوده است.

گورمن پیش‌تر هم گفته بود که انتظار ندارد نسخه M3 مک مینی تا اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه شود، اما از آنجایی که در حال آزمایش است، احتمال دارد زودتر از آن رونمایی خواهد شد.

مک استودیو و مک پرو

اپل مک استودیو و مک پرو را با تراشه‌های سری M2 در ژوئن 2023 به‌روزرسانی کرد. مدل‌های مک استودیو با تراشه M2‌ Max یا M2 Ultra عرضه می‌شوند، در حالی که مک پرو از M2 Ultra استفاده می‌کند.

M3-Mac-Pro-and-Studio-Feature.jpg

هر دو مدل مک در اواسط چرخه محصول خود هستند و گورمن معتقد است که اپل در حال کار بر روی مک استودیو جدیدی است که احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ عرضه می شود.

مک استودیو بعدی شاید با نسخه چهارم تراشه M3 که هنوز معرفی نشده عرضه شود. مانند نسل‌های قبلی، این ویژگی اجزای نسخه «Max» را دو برابر می‌کند، به این معنی که تا ۳۲ هسته پردازنده و ۸۰ هسته پردازشگر گرافیکی دارد. گورمن می‌گوید که اپل نیز به نظر می‌رسد مک پرو را با این تراشه رده بالا جدید به روز می کند.

از طرف دیگر شرکت تحقیقاتی تایوانی ترند فروس ادعا می‌کند که اپل مک استودیو جدیدی را با تراشه M3 Ultra در WWDC در ماه ژوئن معرفی می‌کند، بنابراین می‌توانیم مک پرو جدید را در کنار آن ببینیم.

مک بوک پرو ۱۳ اینچی

اپل تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی M2 را که دارای تاچ بار بود، متوقف کرده و آن را با یک مدل ۱۴ اینچی که به نسل بعدی تراشه M3 مجهز است، جایگزین کرده است.

No-M3-MacBook-Pro-13-Inch-Feature.jpg

اپل می گوید که مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M3 تا ۶۰ درصد سریع‌تر از مک بوک پرو ۱۳ اینچی با M1 است. مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 همچنین دارای تعدادی مزیت دیگر است که ارزش ارتقای آن را برای هر کسی که دستگاه ۱۳ اینچی نسل اول سری M را دارد بیش از پیش می‌کند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به این زودی ها حتی یک مک بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به M3 را ببینید.

افزایش سرعت و عملکرد تراشه‌های سری M3

سری تراشه‌های M3 بر اساس فرآیند ۳ نانومتری شرکت TSMC ساخته شده‌اند که عملکرد و کارایی را نسبت به تراشه‌های قبلی M2 اپل که بر اساس فرآیند ۵ نانومتری نسل قبلی ساخته شده‌اند، بهبود می‌بخشد. از زمان انتقال از تراشه‌های اینتل به تراشه‌های اختصاصی سری M، استراتژی اپل به شرح زیر بوده است.

در سری‌های M1 و ‌M2 از اپل سیلیکون، هر نسل یک نسخه پایه دارد، سپس یک تراشه «Pro» با هسته‌های بیشتر برای واحد پردازش مرکزی و گرافیک خود دارد. نسخه بعدی حتی قدرتمندتر مدل «Max» است که تعداد هسته‌های گرافیکی را دو برابر می‌کند. در نهایت یک مدل «Ultra» تعداد هسته‌های پردازشی اصلی و هسته‌های گرافیکی موجود در «Max» را دو برابر می‌کند. همانطور که در زیر توضیح داده شده است، موارد مذکور با سری M3 کمی متفاوت است.

از نظر دستاوردها در دنیای واقعی، این البته به نسخه پردازنده M3، همراه با مدل خاصی از مک و سایر عوامل مولفه مانند رم و اتلاف حرارتی بستگی دارد. با این وجود همه تراشه‌های M3 اپل دارای پیشرفت‌های گرافیکی هستند که در سری M2 یافت نمی‌شوند، از جمله حافظه پنهان پویا (Dynamic Caching)، ردیابی پرتوی شتاب‌دهنده سخت‌افزاری (hardware accelerated ray tracing) و سایه‌زنی مش با شتاب سخت‌افزاری (hardware accelerated mesh shading).

مدل M3

تراشه پایه M3 اپل احتمالا در مدل‌های آینده مک‌بوک ایر و همچنین نسخه پایین‌تر به‌روزرسانی ‌شده «مک مینی» قابل استفاده خواهد بود. حداقل در سری مک بوک ایر، انتظار می‌رود تراشه M3 دارای هسته‌های پردازنده و گرافیک مشابه به عنوان تراشه M2 در مدل‌های فعلی باشد، اما این می‌تواند برای مک مینی نیز صادق باشد.

M3-Chip-Apple-Event-Slide.jpg

بر اساس بنچمارک های گیک بنچ، تراشه M3 دارای امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب حدود ۳۰۰۰ و ۱۱۷۰۰ است. تراشه استاندارد M2 دارای امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب حدود ۲۶۰۰ و ۹۷۰۰ است، بنابراین تراشه M3 تا ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه M2 است، چیزی که اپل در رویداد «Scary Fast» خود در اکتبر ادعا کرد.

مدل M3 Pro

بر اساس آنچه که از مدل‌های مک ‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی M3 به تازگی عرضه شده می‌دانیم، تراشه M3 Pro بهتر از M2‌ Pro عمل می‌کند، اما این اختلاف عملکرد آنچنان چشمگیر نیست. بر اساس بنچمارک‌های گیک بنچ، سرعت تک هسته‌ای آن حدود ۱۶٫۷ درصد افزایش یافته است، در حالی که سرعت چند هسته‌ای حدود ۶٫۷ درصد افزایش یافته است. برای مقایسه باید گفت که M3 Pro دارای پهنای باند حافظه ۱۵۰ گیگابایت بر ثانیه است، در حالی که M2‌ Pro دارای ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه است.

m3-pro-chip.jpg

تراشه‌های M3 Pro و M2 Pro در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی دارای ۱۲ هسته پردازنده هستند، اما ‌M2‌ Pro در واقع یک هسته گرافیکی اضافی نسبت به M3 Pro دارد. با وجود این اپل ادعا می‌کند که ۱۰ درصد سریع‌تر از گرافیک M2 Pro و ۴۰ درصد سریع‌تر از گرافیک M1 Pro است.

مدل M3 Max

در سری M3 اپل با افزودن چندین هسته CPU بیشتر به M3 Max در مقایسه با M3 Pro، کمی از استراتژی دو برابر شدن خود در M2‌ Max منحرف شد. بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که تراشه M3 Max اپل در مک بوک پرو ۱۶ اینچی به همان سرعت تراشه M2 Ultra استفاده شده در نسل فعلی مک پرو و مک استودیو پیشرفته است. به عبارت دیگر مک پرو M2 Ultra، تنها چهار ماه پس از عرضه نسبت به آنچه روی کاغذ یک دستگاه رده پایین‌تر است، بهتر عمل می‌کند.‌

M3-Max-Chip.jpg

توجه داشته باشید که مک بوک پرو ۱۶ اینچی مجهز به M3 با تراشه M3 Max از ۳۴۹۹ دلار در آمریکا شروع می‌شود، در حالی که مک استودیو با تراشه M2 Ultra از ۳۹۹۹ دلار شروع می‌شود، بنابراین می‌توانید به طور موثر با ۵۰۰ دلار کمتر عملکرد مشابهی داشته باشید. به علاوه خرید یک مک بوک پرو ۱۶ اینچی شامل صفحه نمایش، صفحه کلید و ترک‌پد نیز می‌شود.

آیا این عدم تعادل عملکرد به تنهایی اپل را تشویق می‌کند تا مدل‌های مک استودیو و مک پرو مجهز به M3 را عرضه کند؟ بعید به نظر می‌رسد اما می‌توان امیدوار بود که چنین کاری را انجام دهد.

مدل M3 Ultra

تراشه M3 Ultra که هنوز معرفی نشده است، از نظر مشخصات ناشناخته است. M2 Ultra موجود شامل دو تراشه M2‌ Max برای دو برابر عملکرد کلی پردازنده و گرافیک و همچنین دو برابر پهنای باند حافظه (800GB/s) است، بنابراین به نظر می‌رسد که انتظار داشته باشیم اپل همان استراتژی M3 Ultra را دنبال کند و افزایش عملکرد مشابه را نسبت به M3 Max از نسل بعدی تراشه پیشرفته M3 Ultra اپل داشته باشد.

در یک انحراف کوچک اپل در مقایسه با M3 Pro چندین هسته پردازنده دیگر را به M3 Max اضافه کرده است. با این حال اگر اپل به دو برابر کردن تنظیمات پردازنده و گرافیک با Ultra ادامه دهد، M3 Ultra ممکن است به ۳۲ هسته پردازنده و ۸۰ هسته گرافیکی برسد که از آن هیولایی در ابعاد کوچک خواهد ساخت.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.