شایعات و حدسیات PlayStation 5 Pro سونی

پارسا فراتی
20 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در نسل هشتم کنسول های بازی، سونی با فاصله زمانی سه ساله از عرضه کنسول PS4، کنسول PS4 Pro که نسخه بهینه و قوی تر نسخه عادی بود را عرضه کرد. حالا با عرضه PS5 Slim و پایان فاصله زمانی سه سال از عرضه اولیه کنسول PS5 با توجه به شایعات مختلف باید کم کم خودمان را برای عرضه نسخه پرو کنسول پلی استیشن 5 آماده کنیم. با توجه به شایعات مختلفی که در مورد زمان عرضه، قیمت و مشخصات سخت افزاری نسخه جدید کنسول محبوب سونی وجود داره، قصد داریم در این مقاله تمامی شایعات مطرح شده در مورد این کنسول را بررسی کنیم و بینیم این شایعات تا چه حد صحت دارند و آیا در سال 2024 شاهد عرضه این کنسول قدرتمند خواهیم بود یا نه؟ پس با بررسی تمامی شایعات و حدسیات PlayStation5 Pro سونی همراه لوجیما

باشید.

تاریخ انتشار PS5 Pro با اسم رمز Project Trinity

شایعات نشان میدهد که سونی مانند نسخه PS4 Pro فاصله سه ساله عرضه را دنبال می‌کند. در واقع، یک گزارش در ژانویه 2023 حاکی از آن بود که حتی می‌تواند زودتر از این اتفاق بیفتد، اما طولی نکشید که این خبر با گذشت زمان رد شد. شایعاتی خبر از عرضه این کنسول در سال 2024 را می‌دهند. در واقع، منابع کانال YouTube RedGamingTech دقیقاً این را تأیید کردند. در اواخر ماه مه 2022، شرکت TCL یک کنفرانس مطبوعاتی درباره تلویزیون‌های آینده خود برگزار کرد که با توجه به ویژگی های ارائه شده توسط TCL، این برند نشان داد که انتظار دارد یک مدل PS5 Pro در سال 2024 عرضه شود.
در این بین تام هندرسون از Insider Gaming چندین بار ادعا کرده که PS5 Pro در نوامبر 2024 عرضه (آبان و آذر 1403) خواهد شد. این امر بسیار مهم است زیرا هندرسون سابقه خوبی در نشت دقیق سخت افزار پلی استیشن دارد. به عنوان مثال، در اولین گزارش خود در مورد PS5 Pro، جزئیاتی را نیز در مورد PS5 Slim و PlayStation Portal (که در آن زمان اعلام نشده بود) فاش کرد.
بنابر ادعای این اینسایدر سرشناس، کنسول PS5 Pro با اسم رمز Project Trinity در دست تولید است. شرکت سونی در گذشته نیز از اسم‌های رمز مجموعه The Matrix برای سخت‌افزارهای در دست توسعه خود استفاده کرده است. به‌عنوان مثال پلی استیشن 4 پرو با اسم رمز Neo و پلی استیشن VR با اسم رمز Morpheus توسعه یافتند.

تاریخ انتشار PS5 Pro با اسم رمز Project Trinity

قیمت PS5 Pro سونی

برای درک ساختار قیمت‌گذاری سونی پلی‌استیشن 5 پرو، باید نگاهی به ساختار قیمت‌گذاری PS4 Pro بندازیم. PS4 Pro در سال 2016 با قیمت اولیه 399 دلار عرضه شد و PS5 فعلی از این قیمت فراتر رفته و با قیمت اولیه 499 دلار عرضه شد. با بهبود مشخصات، پشتیبانی از بازی‌هایی با نرخ فریم بالا و با کیفیت 4K و حتی 8K در برخی از عناوین، اگر سونی بخواهد این مسیر را طی کند و سخت افزار اختصاصی خود را توسعه دهد، منطقی است که PS5 Pro را با قیمت اولیه 599 دلار ببینیم. البته قیمت اعلام شده اصلا تعجب آور نخواهد بود؛ ولی با این حال، سونی نباید رقابت با Xbox و کنسول های آینده این شرکت را فراموش کند.

ویژگی های جدید PS5 Pro

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه سونی می تواند با پلی استیشن 5 پرو به ما ارائه دهد، بیایید نگاهی به تاریخ بیندازیم و ببینیم PS4 Pro چه چیزی را با نام Pro برای ما به ارمغان آورده است، جواب بازی‌های 4K هستند. PS4 Pro اولین کنسول سونی بود که به کاربران اجازه می داد تا مانند PS5 فعلی، بازی‌ها را با وضوح 4K اصلی انجام دهند. آیا این به این معنی است که PS5 Pro به کاربران امکان بازی با کیفیت 8K را می دهد؟ این اتفاق شاید با توجه به محدودیت های موجود در نمایشگرها و همچنین قیمت های بالای این محصولات خیلی بعید باشد، اگرچه می‌توانیم عناوین انحصاری سونی را ببینیم که می‌توانند با کیفیت 8K اجرا بشوند، اما صنعت بازی سازی هنوز برای ارائه این کیفیت آماده نیست!
PlayStation 5 Pro می‌تواند دارای برخی ویژگی‌های انحصاری مانند ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی بازی‌ها و سخت‌افزار مناسب برای ردیابی پرتوی شتاب‌دار (Ray Tracing) با نرخ فریم بالاتر باشد. همه اینها می‌تواند به راحتی با Viola SoC جدید و GPU بهبودیافته امکان‌پذیر شوند. همچنین می‌توانیم امیدوار باشیم که نسخه حرفه‌ای کنترلر Dual Sense Edge را با Sony PS5 Pro دریافت کنیم، اما این اتفاق بسیار بعید است، زیرا کنترلر Dual Sense Edge یک لوازم جانبی ممتاز و خاص برای PS5 به شمار میرود که تنها به صورت جداگانه فروخته می‌شود و با توجه به قیمت بالایی این دسته بازی، این دست و دلبازی از سونی بعید به نظر میرسد.

ویژگی های جدید PS5 Pro

سخت افزار PS5 Pro

طبق گفته جف گراب، سونی در حال ایجاد یک فناوری پیشرفته اختصاصی شبیه به NVIDIA’s DLSS است. طبق اخبار منتشر شده این فناوری نرخ فریم را با حفظ کیفیت و جزئیات بازی تا 50٪ بهبود می بخشد. از جمله ویژگی های جدید PlayStation 5 Pro میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • APU سفارشی جدید با پردازنده TSMC 5/4nm
  • 8 هسته مبتنی بر Zen 4
  • GPU یکپارچه با 30 پردازشگر (WGP) و 60 Compute Units (CU)
  • 16 گیگابایت حافظه GDDR6

همچنین iGPU می تواند بر اساس معماری RDNA 3 یا RDNA 3.5 و APU هم می تواند 50٪ قدرت بیشتری در مقایسه با PS5 پایه داشته باشد. همچنین شایعات بسیار زیادی درباره پیشرفت‌های بالقوه در NVMe SSD داخلی پخش شده است.
اگر هر یک از این ارتقاء ها انجام شوند، کنسول جدید سونی عملکرد قابل توجهی را در اجرای بازی های آینده و موجود ارائه می دهد. علاوه بر این، با توجه به مشخصات، می‌توان انتظار داشت سونی قابلیت‌های Ray tracing و زمان بارگذاری بازی ها را بهبود می بخشد.
انتظار میرود PS5 Pro دارای پردازنده گرافیکی Radeon با عملکرد بهبود یافته باشد تا در عین استفاده از Raytracing و پشتیبانی از بازی تا 8k، نرخ فریم بهتری ارائه دهد. همانطور که قبل تر اشاره کردیم، TCL نیز در طول ارائه خود همین ادعا را داشت. کنسول نسل بعدی سونی ممکن است شامل کارت گرافیک RX 7700XT بر اساس معماری RDNA 3 باشد که امکان بازی با کیفیت 8K و 60 فریم بر ثانیه واقعی را فراهم می کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.