کالبدشکافی کنسول بازی PS5 Slim سونی

پارسا فراتی
21 آذر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نسخه اصلی PS5 به دلیل طراحی جسورانه و سنت‌شکنی که داشت از نظر خیلی از منتقدین بزرگ و زمخت بود. اما پس از گذشته سال‌ها، سونی همانند رویه گذشته خودش نسخه اسلیم کنسول PS5 رو عرضه کرده اما در کمال تعجب زیر بار اسم اسلیم نرفت و اون رو “New PS5” یا همون نسخه جدید PS5 معرفی کرده. کنسول جدید سونی در دو مدل دیجیتالی و استاندارد (به همراه درایو نوری) عرضه میشه. خبر خوب اینه که شما می‌تونید ماژول درایو نوری رو با هزینه کم‌تری در صورت نیاز به تجربه نسخه فیزیکی بازی‌ها، به کنسول PS5 جدید نسخه دیجیتالی اضافه کنید. کنسول جدید PS5 در نسخه دیجیتالی 18 درصد سبک‌تر شده و این عدد در نسخه استاندارد به 24 درصد می‌رسه. با موبونیوز همراه باشید تا به همراه دیو لی، یوتیوبر و کارشناس محبوب حوزه تکنولوژی و کانال dave2d به بررسی کالبد شکافی نسخه جدید PS5 بپردازیم.

مقایسه ابعاد PS5

 

معرفی مشخصات کنسول جدید PS5 سونی

باطن این کنسول در مقایسه با نسخه اصلی، تغییرات گسترده‌ای نداشته و بیشتر بخش ها دست نخورده باقی مونده. بزرگ‌ترین تغییر می‌تونه در قسمت حافظه ذخیره‌سازی باشه که از عدد عجیب‌وغریب 825GB در نسخه اصلی به همون حافظه 1TB از نوع SSD در نسخه جدید رسیده. یکی از شایعاتی که درباره نسخه جدید PS5 مطرح بود که درست هم از آب دراومد وجود ماژول جداشدنی درایو نوری بود که پیش‌تر بهش اشاره کردیم. برای خرید نسخه جدید PS5 دیگه نیازی نیست بین نسخه دیجیتالی و نسخه به همراه درایو نوری سر دو راهی بمونید. با روش جدید می‌تونید نسخه دیجیتالی که ارزون‌تر هم هست بخرید و اگه دوست داشتید یا به هر دلیل دیگه‌ای نیاز به درایو نوری داشتید می‌تونید یه درایو نوری Ultra HD Blu-ray Disc Drive خریداری کنید و اون رو به کنسول‌تون متصلش کنید.

معرفی مشخصات کنسول جدید PS5 سونیزمان عرضه نسخه جدید PS5 از اوایل نوامبر 2023 (دهم آبان 1402) شروع شده و عرضه بین‌المللی اون هم طی روز های آینده اعلام خواهد شد. همچنین سونی از باندل اختصاصی کنسول جدید برای بازی Spider-Man 2 رونمایی کرده که قیمت اون 559 دلار در نظر گرفته شده. یکی دیگه از عجایب عرضه کنسول جدید، نبود پایه و استند نگهدارنده عمودی (ایستاده) کنسول PS5 اسلیم هست. سونی در اقدامی ناباورانه پایه نگهدارنده عمودی این کنسول رو از محتویات اصلی همراه کنسول حدف کرده و اگه می‌خواید کنسول‌تون رو عمودی و ایستاده قرار بدید باید یه 30 دلار دیگه بیشتر هزینه کنید و اون رو جداگانه بخرید. البته به لطف طراحی جدید این کنسول و قرار دادن دو تا پایه پلاستیکی وسط کنسول می‌تونید اون رو به راحتی به صورت افقی و خوابیده همانند کنسول PS4 قرار بدید. همچنین کاور های رنگارنگ و مختلف سونی نیز برای نسخه جدید PS5 عرضه میشن. سونی اضافه کرد رنگ های مشکی مات، قرمز، آبی و نقره‌ای برای کنسول جدید، اوایل سال آینده میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

پایه نگهدارنده PS5 Slim

 

کالبدشکافی نسخه اسلیم PS5 سونی

بعد از تغییر ملموس ابعاد و وزن کنسول جدید، بزرگ‌ترین تفاوت قابل مشاهده استفاده از طراحی چهارگانه کاور های روی کنسول هست. کنسول اصلی از طراحی یکدست و کاور های بزرگ یک تکه‌ای برخوردار بود. به نظر دیو طراحی جدید رو از روی دسته های کنترل PS5 الهام گرفتن.

کالبدشکافی نسخه اسلیم PS5 سونی

بریم سراغ باز کردن کاور های بیرونی کنسول؛ این کاورها به راحتی باز میشن و دشواری یا قلق خاصی ندارن. بعد از درآوردن کاورها اولین چیزی که باهاش روبه‌رو میشید ماژول درایو نوری هست که بدون نیاز به هیچ‌گونه ابزاری باز میشه و در میاد. درایو نوری توسط یه اتصال کوچیک مثل USB به مادربرد وصل میشه.

اتصال USB مادربرد PS5 Slim

طبق گفته سونی برای هماهنگ سازی ماژول درایو نوری با کنسول جدید، حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید و در حالت آفلاین نمی‌تونید از این ماژول استفاده کنید. در قسمت راست بالای کنسول هارد SSD رو داریم که با استفاده از پیچ‌گوشتی و باز کردن پیچ‌ها می‌تونیم بازش کنیم.

محل قرارگیری SSD پلی استیشن 5

طراحی سیستم خنک‌کننده و فن PS5 جدید نسبت به کنسول اصلی خیلی متفاوت و ساده‌تر هست. کنسول اسلیم از دریچه های اگزوز مانند که هدایت کننده جریان هوا به سمت بیرون هستند برخوردار نیست. فن جدید ساخته شده در کنسول PS5 نوزده تا تیغه داره که توسط کمپانی Foxcon تهیه شده.

فن PS5 Slim

محل قرارگیری درگاه های USB، پاور و کابل HDMI هم در جلو و عقب کنسول در مقایسه با نسخه اصلی تغییرات جزئی داشتن.

چینش پورت های کنسول PS5 جدید

بعد از اون نگاهی به منبع تغذیه 370 واتی PS5 جدید میندازیم. بعدش میریم سراغ مادربرد و سیستم خنک‌کننده و گرماگیر کنسول جدید. بعد از جدا کردن لایه گرماگیر از مادربرد متوجه وجود رادیاتور و لوله گرما کنسول می‌شیم که داخل اون تعبیه شدن.

پشت مادربرد هم سیستم حرارتی ارتقاء یافته رو مشاهده می‌کنیم که یک جفت رادیاتور به همراه لوله های انتقال گرما که تا قسمت چیپ پردازنده ادامه داره، قرار گرفته. در مجموع کنسول PS5 اسلیم سه تا رادیاتور داره که به همراه لوله های گرمایی وظیفه خنک‌سازی کنسول PS5 جدید رو برعهده دارن.

رادیاتورهای کنسول PS5 جدید

دیو بعد از محاسبه میزان وات کنسول جدید و تفاوت اندک اون با نسخه اصلی کنسول PS5، شک کرده بود که چیپ پردازنده ارتقاء یافته نیست و از همون پردازنده قدیمی استفاده شده و با باز کردن مادربرد و بررسی مستقیم اون متوجه شد که چیپ فرقی نکرده و مثل سابق هست.

برد کنسول PS5 New

برای دیو جای تعجب داشت که چجوری قراره همون چیپ پردازنده قدیمی رو با استفاده از سیستم خنک‌کننده کوچیک‌تر و محدودتر خنک نگهدارند؟! (در واقع هدف از ارائه کنسول های اسلیم، داشتن اندازه کوچک‌تر و وزن سبک‌تر در کنار حفظ کارایی کنسول اصلی یا حتی بهبود اون هست).

چیپ هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید چیپ رم، چیپ حافظه ذخیره‌سازی و چیپ مدیریت حافظه SSD در کنسول PS5 جدید هستن. تعداد چیپ‌های پردازنده در مقایسه با نسخه اصلی کنسول PS5 کم‌تر شده که کاملا با عقل جور درمیاد و در راستای به‌صرفه بودن و کوچک‌تر شدن نسخه اسلیم کنسول هست.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.